sunnuntai 10. maaliskuuta 2013

Koh Lipe

Koh lipelle lähdettiin perjantaina aamusta jolloin kyyti tuli hakeen meitä rainbow lodgen pihasta kasin aikoihin. Siitä ajeltiin sitten immigrationiin ja matkalla otettiin porukkaa kyytiin muistakin majapaikoista ja kaytiin matkatoimistolla nayttamas meidan lippua. Matkalipuiksi saattin sitten vihreet tarrat paitaan. Immigrationissa lyötiin leimat passeihin maastapostumisen merkiksi. Sitten ajeltiin satamaan ja odoteltiin puolisen tuntia ennen kuin hypättiin speedboatin kyytiin. Odotellessa törmättiin ullaan ja jarmoon joiden kanssa vaihdeltiin kuulumisia. Matka langkawilta lipelle kesti vajaa pari tuntia ja merikin oli aika suotuisa eikä paatti kummemmin keikutellut. Mitä nyt välillä vähä pärski vettä laitojen yli. Lipellä sitten vaihdettiin viimeisiksi pariksi sadaksimetriksi pitkähäntäveneen kyytiin ja ajeltiin rantaan. Ensimmäisenä täyteltiin maahantulokaavakkeet koska maa siis vaihtui malesiasta thaimaahan. Leimat saatiin passiin noin puolen tunnin odottelun jälkeen. Sitten lähdettiin katteleen majapaikkaa pattaya beachilta ja muutaman paikan jälkeen tärppäsi ihan rannan toisesta päästä. Daya resortista otettiin 1000 bahtia maksava bungalowi ekaksi yöksi, koska halvemmat majoitukset oli aikalailla täynnä eikä jaksettu enää lähtee tuolta toiselta rannalta ettiin. Respan täti epäili että seuraavana päivänä saatettaisiin saada halvempi huone. Sitten lähdettiin syömään ja löydettiinkin huippu paikka nimeltään thai lady pancake shop. Loistavaa ruokaa, juomaa ja hyviä pannareita. Iltapäivä tuskailtiin kuumuuden kanssa ja oltiin vaan varjossa. Illalla mentiin käymään saaren läpi vievällä kävelykadulla ja törmättiin ullaan ja jarmoon ja mentiin porukalla muutamalle oluelle. Olusten jälkeen jarmo ja ulla vanhoina lipen kävijöinä kehuivat meidän majapaikan ravintolaa ja lähettiinkin sitte syömään. Hannan kanssa otettin puolikilonen tonnikala grillattuna ja oli pirun hyvää. Sitten mentiinkin nukkumaan!

Lauantai alotettiin aamupalalla oman majapaikan ravintelissa, jonka jälkeen käytiin kysymässä halvempaa majoitusta ja saatiinkin semmoinen. 20 metriä rannasta kauempana rivitalotyyppinen kämppä ja 600 bahtia. Tokikaan ei ilmastointia, mutta täälä siitä joutuu maksaan sen verran paljon, että ilman on nyt pärjättävä. Huoneen vaihdon jälkeen vuokrattiin snorkkelit ja lähdettiin katteleen kaloja vesi kun täällä on ihan kirkasta. Opeteltiin nilkkavesissä ja vähä kerralla uskalettin syvemmälle. Rannasta ei tarvi mennä kun reilun metrin syvysiin vesiin niin alkaa näkyyn kaloja ja koralleja. Eri kalalajeja näkyi varmaan parikymmentä ja isoimmat saivat aikaan pieniä sydämmen tykytyksiä (mm. Pienet nokkakalat). Hannaakin kerran jännitti niin että hyppäs mun syliin. Nemokala jäi vielä näkemättä, mutta ehkä myöhemmin uskalletaan vähän vielä syvemmälle. Loppupäivä kului syödessä, makoillessa ja snorklatessa. Illalla käytiin vielä syömässä ja mä kävin parturissa. Pienestä kielimuurista huolimatta hiukset saatiin leikattua ajokorttikuvaa vastaavaksi. Parturi teki todella tarkkaa jälkeä ja paikallisena erikoisuutena hintaan kuului myös kulmakarvojen fiksausta ja korvakarvojen nyppimistä. Mua hiukan meinas naurattaa, mutta hannalta oli päästä huutonaurut odotuspenkillä :D

Tänään aamupäivästä käytiin vähän saarikierroksella kävellen kun tämä saari on niin pieni että jalkaisin pääsee paikasta toiseen. Paikallisilla on vähän mopoja ja kierroksella nähtiin myös eka auto. Kuulemma viis vuotta sitten täälä ei oo ollu ees mopoja. Käytiin vähä makoilemas tuola vastakkaisen puolen pienemmällä hiekkarannalla ja takasintullessa pannarilla. Iltapäivä on makoiltu varjossa ja lueskeltu kirjoja. Tänään varmaan vielä mennään jälleen kerran thai ladyyn syömään ja siinäpä se päivä sitten varmaan on.

Huone meillä on vielä pariksi yöksi mutta jatkosuunitelmia ei vielä oo muuten kun että 21.3 otettiin lennot krabilta kuala lumpuriin. Huomenna ainakin snorklaillaan ja lepäillään niinku muutenkin täällä on tapana tehdä kuumimpaan aikaan.

Langkawiin verrattuna lipellä on paremmat rannat ja kirkkaampi vesi. Hiekka on perunajauhon valkosta ja vesi ihan kirkasta. Kenkiäkään ei tarvi käyttää jos ei huvita. Tekemistä täälä ei hirveesti oo ainakaan budjettimatkalaisille muuta kuin snorklailu ja rannalla makoilu. Sukellus ja kalastus ym. retkiä täältä kyllä sitten tehdään, mutta ne on sitten vähä hintavampia. Langkawiin verrattuna täälä on aavistuksen kalliimpaa. Kuvia lisätään myöhemmin, koska täälä nettkahvilat on kalliita.