maanantai 25. helmikuuta 2013

Penang, Georgetown.

Kuala lumpurista lähdettiin eilen eli sunnuntaina aamulla yhdeksän aikaan junalla kohti butterworthia. Junamatkakin oli yhdenlainen elämys: junan ulko-ovet oli koko matkan auki, ihmiset välillä lauleskelivat junassa, konnari herätteli nukkuvat ihmiset oikeilla pysäkeillä ja ennen kaikkea maisemat oli välillä mahtavia. Perille butterworthiin saavutiin aikataulussa puoli viiden aikaan. Asemalta käveltiin lauttaterminaaliin, jossa lauttaa odoteltiin noin 15 minuuttia kunnes päästiin kyytiin ja vesille. Matka georgetowniin kesti noin 15 minuuttia. Maissa sitten vähän pyöriteltiin päätä ja navigoitiin itsemme kartalle ja lähdettiin katselemaan hostelleja alueelta jossa tiedettiin niitä olevan useita. Homma oli aika hikinen, koska etsimme halpaa majapaikkaa ja ennakkotiedoista poiketen semmoista ei meinannut löytyä. Paikat olivat hintatasoltaan kl:n hinnoissa. Nälän ja väsymyksen uuvuttamina päädyimme kolmen hengen huoneeseen, josta talon isäntä tiputti hintaa, koska olimme lähdössä katsomaan seuraavaa. Paikka on nimeltään star lodge ja ihan leppoinen ja rauhallinen paikka vähä pienemmän kadun varrella. Pienen levon jälkeen lähdimme etsimään ruokaa ja homma olikin aika hankalaa nimittäin lähes kaikki paikat olivat kiinni. No löydettiin kuitenkin yksi kiinalainen, joka oli vähän totuttua kalliimpi. Ruoka kuitenkin oli tosi hyvää ja lihaa oli suhteessa edellisiin ruokiin PALJON. Ruuan jälkeen lähdimme vähä katteleen kaupunkia ja löysimme puistoon jossa oli PALJON ihmisiä. Siinä ihmettelimme vilinää ja kuuntelimme jollain esiintymislavalla juttelevaa miestä. Sitten yhtäkkiä kaveri alkoi kertomaan lontooksi että menossa on penangin osavaltion kustantamat kiinalaisen uuden vuoden kemut ja siellä ruoka oli ilmaista. Hyvä että just syötiin ja minäkin oikeen tilasin lisää riisiä. Haisteltiin sitten hetki tunnelmaa ja todettiin että on aika mennä vesikaupan kautta nukkumaan. Meteli oli pihalla melko kova ja ilotulitukset kuulostivat kaupungin pommitukselta joten nukkumaan meno vähä viivästyi. No sitten ku pommitus loppui niin saatiinkin nukuttua ekaa kertaa singaporen jälkeen ilman korvatulppia. Luksusta :) no yöllä tuli kuitenkin herättyä kertaalleen koska meidän ikkunan lähellä joku nainen huusi ja lauloi välillä kurkku suorana. Mitä lie vetänyt... Sama homma jatkunut tänään päivällä ajoittain.

Kekkerit
Liskosuitsuke tai joku semmone
Aamulla herättiin sitten virkeinä ennen kellon soittoa mukavan viileästä ja tilavasta huoneesta. Ettei nyt aivan liian hyvin asiat olisi niin vähän muurahaisia täällä kipittelee, mutta sekin on vaan pieni paha. Hannalla pukkaa vähän flunssaa joten mitään mahottoman aktiivista päivää ei tullut. Ollaan kävellen tutustuttu kaupunkiin ja käyty ruokaostoksilla. Tämä on kyllä ylivoimasesti rähjäisin kaupunki, jossa ollaan nyt yövytty. Yritystä täällä kyllä on ja koko kaupungin ympäri on erilaisia hienoja seinämaalauksia (niistä kuvia varmasti myöhemmin). Talot on rapistuneita ja pyörä/kävelyteitä ei oo ja liikennettä on paljon. Hintataso tuntuu myös yhden päivän kokemuksella aika kovalta, koska täällä on paljon turisteja.

Tuninkiauto (naita on paljon)
Kaupungintalo

Kellotorni
Katutaidetta

Kotikatu
Riksoja

Jos lenssu ei kaada petiin niin huomenna ajateltiin ajella vuorijunalla 821 m korkealle penang hillille ja vaeltaa siellä mettäpolkuja pitkin n. 5 km botanic gardensiin ja sieltä bussilla hostellille. Nyt saa riittää tämä tabletin kanssa nysvääminen, joten kuvia lisäillään ja lisää kirjoitellaan ku päästään joskus nettikahvilaan :-)